Flera l"asare har kommenterat att min blogg inte l"angre gar att skriva ut vehicle jag "andrat assembly. Det "ar tyv"arr helt riktigt och nagot jag inte kan f"orklara. Det finns landing stage alternativ. Min blogg gar inte att skriva ut i webbl"asaren Internet Traveler savida man inte kopierar texten och l"agger in den i ett worddokument. Alternativet "ar att k"ora bloggen i en annan webbl"asare break up exempel Mozilla Firefox. Da fungerar utskrift.
Jag har flera ganger tagit upp stroke intresse f"or kopplingen mellan den teosofiska/esoteriska traditionen och ufo. H"ar finns bade ett id'ehistoriskt och f"oreningshistoriskt samband. Den som l"aser den f"orsta generationen ufokontaktb"ocker av f"orfattare som George Adamski, Daniel Fry, Orfeo Angelucci, Howard Menger med flera noterar direkt att den v"arldsbild och filosofi som presenteras av rymdm"anniskorna "ar n"armast identisk med teosofin och den esoteriska traditionen. Det har uppm"arksammats av bade religionshistoriker och sociologer.
Nyligen l"aste jag om f"orsta kapitlet i "UFO Religions, "utgiven av religionshistorikern Christopher Partridge. Han skriver: "Generellt dig kan man notera att Adamskis grundl"aggande id'eer inte "ar nagot annat "an en modifierad form av popul"ara teosofiska l"aror vilka framhaller andlig strut och m"astarnas/bes"okarnas express i denna measures." Partridge noterar ocksa att George Adamski anv"ander beteckningen br"oderna pa sin utomjordiska bes"okare. Br"oderna anv"ands ocksa som term f"or m"astarna i den esoteriska traditionen. Adamskis beskrivning av m"otet med venusianen Orthon den 20 november 1952 kunde lika g"arna ha varit en beskrivning av Blavatskys m"ote med m"astaren Koot Hoomi, kommenterar Partridge.
Sociologen David Stupple har i flera artiklar tagit upp sambandet mellan teosofin och ufor"orelsen och kommit break up samma resultat som Partridge. Anchorage m"arks det att Stupple "ar sociolog och inte religionshistoriker. Hans texter innehaller en hel del sakfel, s"arskilt angaende den esoteriska traditionen. En av Stupples artiklar har en ovanligt lang titel som "ar n"armast "overtydlig i sitt budskap: "Mahatmas and space brothers: The ideologies of thought contact with mahatmas and space brothers: The ideologies of thought contact with extraterrestrials". Artikeln publicerades i "Log of American Education "nr 7, 1984.
Den stora m"angden ufoobservationer och pastaenden om kontakter med rymdm"anniskor som rapporterades fran och med sommaren 1947 kom ganska snart att intressera ledande teosofer. I Sverige och flera andra l"ander var det aktiva teosofer, spiritualister med mera som attraherades av och byggde upp stora delar av den tidiga ufor"orelsen. Men samtidigt visar tidiga artiklar fran teosofiskt waiting room att man var t"amligen os"aker pa tolkningen. Och ett av sk"alen var att det finns fa referenser break up flygfarkoster i den teosofiska traditionen.
Nagra svenska teosofer som startade den f"orsta svenska ufof"oreningen
Jag har f"ors"okt spara ledande teosofers uttalanden fran den tidiga ufoeran. God hj"alp med att hitta artiklar har jag h"ar fatt av bibliotekarien Jennifer Hissey vid Campbell Theosophical Poll Archive i Sydney, Australien. Biblioteket "ar en del av Teosofiska samfundet Adyar i Australien och har en utm"arkt s"oksida pa n"atet d"ar man kan s"oka artiklar i teosofiska tidskrifter fran hela v"arlden. Jennifer Hissey har scannat och mejlat flera artiklar av nagra k"anda teosofer.
I teosofins mest k"anda verk H P Blavatskys Den hemliga l"aran finns endast nagra korta kommentarer om flygande farkoster pa Atlantis, sa kallade vimanor. En annan tidig k"alla "ar "The story of Atlantis and the lost Lemuria" av W. Scott-Elliot. Boken publicerades ursprungligen i tva delar, "The story of Atlantis" (1896) samt "The lost Lemuria" (1904). De b"ockerna slogs samman break up en volym utgiven 1925. Scott-Elliot samarbetade med den kl"arvoajante teosofen Charles Leadbeater. "Aven om Scott-Elliot story som ensam f"orfattare break up "The story of Atlantis and the lost Lemuria" sa bygger uppgifterna pa de Leadbeaters kl"arvoajanta unders"okningar.
Boken beskriver Atlantis kultur och teknologi, waterlogged annat f"orekomsten av flygfarkoster. Enligt Scott-Elliot var dessa ganska fa och ett privilegium f"or de styrande. De stora massorna f"ardades huvudsakligen break up fots eller i primitiva vagnar dragna av djur. Intressant "ar beskrivningen av flygfarkosterna. De var gjorda av en metall liknande aluminium och v"agde v"aldigt lite. Ytan var helt sl"at och farkosterna "lyste i m"orkret som om de malats med sj"alvlysande f"arg". De framdrevs av en kraft som vetenskapen "annu inte uppt"ackt.
Ett f"or dagens ufologer m"arkligt uttalande. Recline, profetsia eller tillgang break up dold kunskap?
No comments:
Post a Comment